söndag 15 juli 2012

Bord till vedklyven

Regnat hela dagen så jag startade ett inomhusprojekt: att svetsa ihop en ställning till vedklyven för att få en bekvämare arbetshöjd. Byggmaterial blev en slaktad "bur" som timmersläpets delar levererades i. Den har stått och väntat på att komma till användning. Först började jag skära isär buren med vinkelkapen:

Efter lite funderande kom jag fram till en relativt enkel konstruktionen. 2 st rektanglar, en bredare som utgör botten, och en smalare som klyven står på. Sen 4 ben som binder ihop alla hörn. Här har jag lagt ut lite bitar för att mäta och för att bäst utnyttja delarna.

Med hjälp av en smygvinkel och vinkelslipen så kapade jag till alla 8 sidor till de 2 rektanglarna, med 45graders vinkel i alla hörn.

Här är topp-delens 4 sidor klara för att svetsas ihop:

Ytterligare en tvärbalk monterade jag på lagom avstånd från kanten för att hjulen ska stå stadigt:

I andra änden satte jag ett galvat plåtbläck för klyvens ben. För att de inte ska fara fram och tillbaka satte jag dit 2 stumpar av armeringsjärn. Materialvalen här är mest för att det var det som fanns till hands:

Här är bottenramen ihopsatt med några punktsvetsar:

Svetsningen gick rätt dåligt, fula fogar då jag hade problem att hitta rätt inställningar på svetsen. Ibland blev det höga svetsvallar och efter justering av effekt och trådmatning så brände jag istället igenom materialet. Nåja, är man dålig på att svetsa så får man mycket träning på vinkelslipen. Här är en av hörnen efter tillfixning:

Knepigaste biten blev att montera benen i rätt vinkel. Jag fick hjälp av ett par extra händer för att få dit benen med en liten svetspunkt. Sedan kunde sista biten justeras tack vare att metallen tillåter en viss rörelse.


När toppdelen slutligen monterades gick jag runt och fäste alla skarvar ordentligt. Här är stativet i färdigt skick, utan klyv:


Och med klyv:


Lite jobb återstår med att bättra på svetsfogarna och slipa ner fula fogar. Klyven väger runt 50kg och kubbarna man hivar upp väger också en del. Så jag tror att jag eventuellt borde sätta några diagonala stag för att få lite mer stadga. Kanske ska måla på med lite färg för att slippa den värsta rosten också.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar