lördag 19 oktober 2013

Korpskaft

I somras hittade jag ett järnstycke i en jordhög. Det visade sig att det var till en korp, eller hacka (eller vad det kan tänkas heta). Jag beslöt att snida ett eget skaft, mest för att det vore roligt att tillverka själv, men också för att vi faktiskt misslyckades att hitta ett lämpligt skaft i handeln. Ämnet till skaftet fick bli ask, som ska vara det enda lämpliga svenska trädslaget. Här har jag ritat in en ungefärlig form på skaftet.

Elhyveln fick hjälpa till att få ner grovleken och även få en inledande form.

Markerat ut rundningen som i storlek stämmer överrens med stålet.
Raspen (och jag) har slitit hårt för att runda av ämnet.
Här har jag successivt raspat mig ner till rätt dimension. Fortfarande lite kvar för att stålet ska gå att föra hela vägen ut i änden av skaftet.
Äntligen, nu är det rätt form och dimension på skaftet.
Slipat med grovt sandpapper för att få bort ojämnheter och spår från raspen.

Slutresultat efter nogrann slipning med finare sandpapper. Jag blötte ner skaftet för att ytliga fibrer skulle resa sig, sen slipade jag ner dessa och upprepade proceduren ett antal gånger för att få ett perfekt resultat. Slutligen oljade jag in skaftet med kallpressad linolja. Det skyddar mot fukt men har också en härdande effekt på trät.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar