lördag 27 juli 2013

Mobilhållare till kajaken

Under de senaste kajakturerna med telefonen som navigator har ett behov av en hållare till telefonen vuxit fram. Jag bestämde mig för att göra som en stor klädnypa som håller i telefonen som sedan fästs på kajaken med en rem. Två lika stora rektangulära bitar av formplyfa sågades till och skruvades ihop med ett gångjärn.

För att "klädnypan" ska få grepp om telefonen så gör jag ett centimeterbrett spår med överhandsfräsen.
Undersidans spår:

och ett likadant spår till översidan som jag la lite längre bak för att få rätt lutning på telefonen. 
Sedan 2 skruvar i sidan och några gummisnoddar som klämmer ihop klädnypan. Här provas konstruktionen, med mobilen i en vattentät ficka.

Monterad på kajaken. Nu är det lätt att plocka bort mobilen men låta hållaren sitta kvar.

Eftersom jag redan har paddlat i 2 ½ timme idag, så jag provar om det funkar i praktiken i morgon istället.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar