onsdag 17 oktober 2012

Ventilation i sovrummet

Eftersom det inte finns någon friskluftsventil i vårt sovrum blir det väldigt instängt om vi inte har fönstret öppet på natten. Montering av en friskluftsventil skulle ju inte vara så svårt, bara borra lite och sen montera. Eller?

Först ska man välja en bra plats, då är det extra trevligt om man slipper borra igenom någon bärande regel. Så fram med den smarta apparaten som känner av både metall och träreglar i väggen. Problemet var att den gav utslag på hela väggen. Nästa metod blev att provborra med med en liten träborr där det tänkta hålet skulle tas upp. Inte heller detta gav några ledtrådar om eventuella reglar. Nåja, då tar vi väl hålet där det ser bäst ut helt enkelt.

Hålsåg igenom 2 första lagren (gips + spånskiva)


 Gick ju fint. Sen kom det panel.
 Efter att jag sågat igenom den så kom det tidningspapper :-)
 och sen kom det ut en massa spån.
Kruxet nu blev att såga vidare, eftersom spånet var i vägen och det kommer bara mer spån uppifrån, eftersom hela väggen är fylld. Då fick plaströret till ventilen komma fram. Tryckte in den i hålet för att hålla borta spånet.
Planen var nu att trycka igenom röret hela vägen till ytterpanelen för att där göra ett litet centreringshål så att jag kunde avsluta sågningen från utsidan. Men, problem, eftersom nästa stopp blev ytterligare en vägg med panel mitt inne i väggen. Hur ska jag då lyckas göra ett centreringshål på andra sidan? Efter mycket pyssel med chucknycklar och olika borrhållare så fick jag ihop följande kombination:

Nu kunde jag borra igenom mittenväggen och vidare ut genom ytterpanelen.

Sen upp på stegen på utsidan:
Ytterligare överraskningar med 2 ytterligare lager innan för ytterpanelen innan jag kom fram till mittenväggen. Nån sorts tjockare masonit samt en liggande regel som jag lyckats pricka med 2 cm marginal.

När hålen äntligen möttes, så var det ju såklart inte exakt centrerade med varandra så det blev ett besvärligt meckande, filande och hackande innan jag slutligen kunde sätta ihop plaströret hela vägen igenom väggen (med god hjälp av Annika som styrde från insidan).

 Röret äntligen på plats.
 och kåpan på insidan
 och ventilgallret på utsidan
 och så lite falurödfärg på det
 Klart!

Det här lilla projektet var planerat att ta under 1 timme i anspråk. Tror det tog 4 timmar, och antalet vändor upp och ner för steget orkar jag inte ens tänka på.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar